Näyttelyviestinnän ohje

Viestinnän ohjeita näyttelynpitäjälle, joka järjestää näyttelyä Kuvataideakatemian omissa galleriatiloissa sekä yhteistyökumppaneiden tiloissa.

Kuvataideakatemian näyttelyviestinnän palvelut on ensisijaisesti suunnattu näyttelyille, joille Taiteellisen toiminnan työryhmä on myöntänyt näyttelyajan Kuva/Tilaan tai Taskuun.

Kuvataideakatemiann viestinnän vuosi on jaettu kolmeen kauteen: syyskausi (syys-joulukuu), kevätkausi (tammi-toukokuu) ja kesänäyttelyt (kesä-elokuu). Kesäkaudella viestinnän palvelut ovat rajoitetut kesälomien vuoksi.

Kuva/Tila (iso näyttelytila)

Viestinnän suunnittelun pohjana käytetään tietoja, jotka näyttelynpitäjä on antanut näyttelyhakemuksessa, jonka perusteella näyttelyaika on myönnetty.

Näyttelynpitäjä toimittaa Kuvataideakatemian viestinnälle tarvittavat materiaalit:

  • näyttelyn otsikko ja aukioloajat, avajaisten ajankohta (avajaiset yleensä torstaisin klo 17–19). 
  • taiteilijoiden nimet
  • esittely näyttelyn sisällöstä verkkosivuille
  • Jos näyttelyysi liittyy tapahtumia, lähetä tarkat tiedot viestintään niistä: aika ja paikka, osallistujat, tapahtuman esittely. Huom. tapahtumat sovittava ensin tuottajan kanssa.
  • Näyttelyn tunnuskuva: Toimita viestinnälle näyttelyn tunnuskuva, mielellään teoskuva. Ison näyttelytilan näyttelyiden visuaalisen viestinnän tulee noudattaa Taideyliopiston tapahtumamarkkinoinnin visuaalista ilmettä, jonka toteuttaa KuvAn graafikko. Kuva ei siis voi olla valmis näyttelyn ilme eikä se voi sisältää tekstiä. 

Tasku (pieni näyttelytila)

Viestinnän suunnittelun pohjana käytetään tietoja, jotka näyttelynpitäjä on antanut näyttelyhakemuksessa, jonka perusteella näyttelyaika on myönnetty. Jos näyttelysi sisältö muuttuu merkittävästi, ilmoita siitä mahdollisimman pian myös viestinnälle. 

Näyttelynpitäjä toimittaa Kuvataideakatemian viestinnälle:

  • Näyttelyn otsikko ja aukioloajat, avajaisten ajankohta (avajaiset yleensä torstaisin klo 17–19). Ilmoita myös arkipyhien mahdolliset poikkeusaukiolot (sovi ensin tuottajan kanssa).
  •  Taiteilijan nimi/työryhmän jäsenet
  •  Esittely näyttelyn sisällöstä verkkosivuille
  • Lyhyt taiteilijabiografia
  • Yhteystiedot: linkki mahdollisille taiteilijan verkkosivuille, ja/tai some-tileille
  • Jos näyttelyysi liittyy tapahtumia, lähetä tarkat tiedot myös niistä: aika ja paikka, osallistujat, tapahtuman esittely. (HUOM. Sovi tapahtumista ensin tuottajan kanssa).
  • 1–2 teoskuvaa ja teostiedot (nimi, vuosi, tekniikka, koko/kesto) ja kuvaajan nimi, jos muu kuin tekijä itse. Valitse kuva, jota haluat käytettävän verkkosivuilla ja muussa viestinnässä.
  • Jos luot Facebook-tapahtuman lähetä linkki viestinnälle, jotta voimme lisätä sen KuvAn Fb-sivulle.

Jos näyttelyajan jakaa useampi taiteilija erillisillä kokonaisuuksilla, näyttelyille tehdään siitä huolimatta yhteiset materiaalit.

Taskulle on olemassa valmiit taittopohjat mm. julisteelle ja näyttelytekstille. Siirry kohtaan Taittopohjat tällä sivulla.

Viestintä huolehtii näyttelyn ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä Taideyliopiston omissa viestintäkanavissa. Jos haluat, voit itse lähettää avajaiskutsun sisäisille sähköpostilistoille.

Kaiku-galleria

Kaiku-gallerian näyttelyiden viestinnästä vastaa näyttelynpitäjä. Huom. Kaiku-galleria on suunnattu sisäisille yleisöille eli se ei ole yleisesti avoin ulkopuolisille.

Yhteistyönäyttelyt

Kuvataideakatemian ulkopuolella tapahtuvien näyttelyiden viestinnästä vastaa useimmiten yhteistyötaho, ellei toisin ole sovittu. Kuvataideakatemian viestintä voi nostaa tapahtumaa omissa viestintäkanavissaan harkinnan mukaan.

Kuvan Kevät

Kuvan Kevät -maisterinäyttelyn viestintä- ja markkinointikampanja toteutetaan erillisen suunnitelman mukaan. Näyttelyllä on oma markkinointibudjetti. Kampanja on viime vuosina sisältänyt markkinointia mm. somessa, liikennevälineissä sekä hs.fi-alustalla.

Usein kysyttyä

Verkkosivut

Näyttelyviestinnän keskipiste on Kuva/Tilan verkkosivusto. Viestintä päivittää Kuva/Tilan näyttelyt näyttelykausittain Kuva/Tilan verkkosivulle sekä myös uniarts.fi-sivuston tapahtumakalenteriin

Avajaiskutsu

Käytämme sähköisiä näyttelykutsuja Kuva/Tilan ison salin näyttelyissä. Viestintä lähettää kutsun noin 1,5 viikkoa ennen avajaisia näyttelyiden kutsuvieraslistalle. Kutsuun tulee näyttelyn aukiolotiedot sekä lyhyt esittely. Kutsun kielet ovat suomi ja englanti. Kutsuun tarvitaan bannerikuva. Se voi olla teoskuva tai bannerikuva voidaan muokata näyttelyn julisteesta. 

Taskun näyttely lisätään Kuva/Tilan avajaiskutsuun, jos avajaiset osuvat samalle päivälle.

Näyttelyn ilme

Kuva/Tilan näyttelyiden viestinnässä ja markkinoinnissa hyödynnetään Taideyliopiston tapahtumamarkkinoinnin ilmettä. Ison salin näyttelyn ilmeen suunnittelee KuvAn graafikko tapahtumamarkkinoinnin ohjeistusta hyödyntäen. Pienen tilan käyttöön on tarjolla taittopohjia esimerkiksi julistetta varten.

Juliste

Kuvataideakatemian graafikko suunnittelee julisteen Kuva/Tilan isoon ständiin (70x100cm). Julisteet (2kpl) printataan KuvAn PrintLabissa. 

Taskun julisteesta vastaa taiteilija/työryhmä itse. Käytä valmiita taittopohjia. Painotuotteissa tulee olla Kuvataideakatemian logo. Valmiissa pohjissa logot on valmiiksi asemoituna. Jos haluat painattaa isomman määrän julisteita niiden paino omakustanteisesti. Opinnäyterahaa voi käyttää, jos kyseessä on maisterin opinnäytenäyttely.

Materiaali galleriassa

Mahdollisesta näyttelytekstistä ja taiteilijoiden esittelyistä vastaa näyttelynpitäjä. Näyttelynpitäjä huolehtii teoslistojen kokoamisesta itse. Jos haluat teoslistan sijasta teoskyltit, ole yhteydessä näyttelyn tuottajaan hyvissä ajoin. KuvAn graafikko taittaa teoskyltit.

Teippaukset

Jos tarvitset seinä- tai ikkunateippauksia, sovi niistä tuottajan kanssa hyvissä ajoin. Mieti valmiiksi seinätekstin paikka ripustuksessa. Hyviä paikkoja ovat esimerkiksi Kuva/Tilan oven sisäpuoli ja ikkunoiden välinen seinä. Jos tarvitset viestinnän apua seinätekstin sisällön tuottamisessa tai oikoluvussa, ilmoita siitä hyvissä ajoin viestintään. Kuvataideakatemian graafikko taittaa teippaukset.

Infonäytöt

Kuva/Tilan ja Taskun näyttelyt nostetaan Myllyn infonäytöille.

Infonäytöt ovat Taideyliopiston sisäisen viestinnän kanava, ja niitä ei voi käyttää oman teoksen esittelyyn.

Sosiaalinen media

Tietoa näyttelyistä postataan Taideyliopiston Kuvataideakatemian ja Taideyliopiston some-kanaviin. Jos olet aktiivinen IG-käyttäjä, tägää postauksesi @uniartshelsinki, jolloin viestintä voi jakaa postauksesi Taideyliopiston IG:n tarinoissa. Kuva/Tilan Instagram-tilistä @kuvatila.uniarts vastaavat Kuvataideakatemian tuottajat.

Näyttelynpitäjä voi ottaa haltuunsa Taideyliopiston Instagram-tilin (ns. takeover) itselleen sopivana ajankohtana ennen näyttelyä tai sen aikana. Jos olet kiinnostunut toimimaan vierailija-päivittäjänä, ole hyvissä ajoin yhteydessä viestintään, jotta voimme varmistaa toivomasi ajan. Päivittämisestä maksetaan palkkio. 

Lehdistötiedote ja mediatyö

Työskentelemme pääasiassa suomenkielisen median parissa huomioiden niin printti, internet, radio kuin tv. Viestintä laatii tiedotteen, jos tiedotettava asia täyttää uutiskriteerit ja sillä on mahdollisuus ylittää uutiskynnys. 

Viestintä lähettää tiedotteen medialle näyttelykausien alussa koko kauden näyttelyistä. Jos yksittäisestä näyttelystä tehdään mediatiedote, Kuvataideakatemian viestintä laatii näyttelyn tiedotteen näyttelynpitäjän toimittaman aineiston pohjalta.

Tapahtumakalenterit

Kuvataideakatemian viestintä toimittaa tiedot näyttelyistä Hesarin menovinkkeihin sekä harkinnan mukaan muihin tapahtumakalentereihin. 

Käännökset

Materiaali kannattaa toimittaa viestinnälle suomen lisäksi myös esimerkiksi englanniksi. Kuvataideakatemian viestintä ei valitettavasti tarjoa käännöspalveluita.

Valokuvaus

Näyttelynpitäjä toimittaa ennakkoon muutamia pressikuvia teos- ja kuvaajatiedoilla varustettuna viestinnälle. Jos näyttelysi koostuu installaatioista tai teokset valmistuvat vasta näyttelyyn, Kuvataideakatemian valokuvaaja ottaa pressikuvia valikoidusti heti kun ripustus valmistuu. Viestintä sopii asian kuvaajan kanssa. Näyttelyn mahdollisesta dokumentoinnista näyttelynpitäjä vastaa itse.

Taittopohjat

Lataa Taskun julistetaittopohja
Lataa word-pohja näyttelytekstille

Lisätietoja

Stella Sironen, viestinnän suunnittelija, stella.sironen@uniarts.fi, 050 3251358
Petri Summanen, valokuvaaja, graafinen suunnittelija, petri.summanen@uniarts.fi, 050 3871320