Näin viestit tohtorintutkinnostasi itsenäisesti
Täältä löydät tietoa siitä, miten voit viestiä tarkastus- ja väitöstilaisuudestasi itse.
Tunnista omat verkostosi ja hyödynnä niitä
- Tunnista omat verkostosi ja ne yhteisöt, jotka ensisijaisesti ovat kiinnittyneet tutkimusaiheeseesi ja eniten hyötyisivät tuloksista. Mitkä ovat ne aktiiviset verkostot, joissa itse olet läsnä?
- Kun olet kirjoittanut uutisen, jakele sitä aktiivisesti omissa verkostoissasi. Tarjoa sisältöä verkostojesi sähköpostilistoille, uutiskirjeisiin tai vaikkapa nettisivuille tai blogeihin (esimerkiksi ammattiliitot, yhdistykset, tutkijaverkostot tai etujärjestöt)
Kerro ja vinkkaa medialle
- Ellei viestinnän kanssa ole muusta sovittu, voit lähettää juttuvinkin tai tiedotteen toimittajakontakteillesi ja/tai verkostoillesi. Valitse huolellisesti tutkimusaiheeseesi ja itsellesi sopivat kohderyhmät. Henkilökohtainen juttuvinkki on usein tehokkain tapa.
- Panosta selkeään otsikkoon ja ytimekkääseen leipätekstiin. Ota huomioon uutisen kirjoittamisen erityispiirteet ja medioiden uutiskriteerit kuten ajankohtaisuus ja yleinen merkittävyys. Vastaa selkokielisesti ja ymmärrettävästi siihen, mitä tapahtuu/tapahtui, missä, milloin, kenelle, kuka, miten ja miksi ja mitä seurauksia tällä on. Muista olla liikkeellä hyvissä ajoin.
- Kerro myös yliopiston viestinnälle tutkintoosi tai tutkimukseesi liittyen tehdyistä haastatteluista ja muista mediaosumista. Jaamme niitä mielellämme yliopiston sosiaalisen median kanavissa.
Kerro sosiaalisessa mediassa
- Hyödynnä omia sosiaalisen median kanaviasi. Kerro tilaisuudestasi ja projektistasi aktiivisesti niissä kanavissa, missä muutenkin olet. Julkaise kanavan mukaisella tavalla sille yleisölle, joka sinulla siellä on.
- Onko sinulla oma blogi? Kerro siellä tutkimuksen vaiheista ja viime hetken tunnelmista ennen tarkastustilaisuutta ja vinkkaa viestinnälle julkaisemistasi teksteistä.
- Muista myös “elämä tohtorintutkinnon jälkeen”: sosiaalisessa mediassa voi hyvin inspiroida yleisöä myös hetki tilaisuuden jälkeen/miltä nyt tuntuu/mitä seuraavaksi -tunnelmilla.
- Tee tilaisuudesta Facebook-tapahtuma ja kutsu yliopisto/akatemia siihen rinnakkaisjärjestäjäksi
Kerro omin sanoin ja kuvin Taideyliopiston kanavissa
- Kirjoita blogiteksti tutkimuksestasi. Viestintäyksiköt auttavat löytämään oikean Taideyliopiston blogin ja konsultoivat julkaisussa ja jakelussa.
- Ehdota viestintään MyDay- tai Takeover-sisällön tekemistä yliopiston Instagram-kanaviin. Esittele arkea tutkintosi äärellä, kerro mistä olet innoissasi tai mitä oivalluksia työn kautta on syntynyt. Ole oma itsesi – persoonallinen ote toimii parhaiten. Tutustu takeover-ohjeeseen!
- Taideyliopiston viestintä tekee toimittamiesi tietojen perusteella tarkastustilaisuudesta tapahtuman verkkosivujen tapahtumakalenteriin. Toimita tarkastustilaisuutesi tiedot viestintään yleisten ohjeistusten mukaisesti. Huolehdi sitä ennen niiden oikeellisuudesta ja käy tiedot läpi opintojesi vastuullisella ohjaajalla. Jos tietoihin tulee päivityksiä, ota viipymättä yhteyttä viestintään.
- Jaa eteenpäin linkkejä yliopiston kanavissa julkaistuihin materiaaleihin.
Visuaaliset materiaalit kuntoon!
- Ota tutkimustasi esitellessäsi avuksi Taideyliopiston yhteiset viestinnän tukimateriaalit kuten logot ja erilaiset tiedostopohjat.
- Linkit Taideyliopiston logot ja ilmeen mukaisiin Word- ja PowerPoint-pohjiin löydät Artsista.
- Tutustu Taideyliopiston brändiohjeisiin – löydät sieltä muun muassa vinkkejä selkeän ja saavutettavan tekstin kirjoittamiseen.
Ota matalalla kynnyksellä yhteyttä viestintään, jos haluat sparrausapua viestien muotoiluun tai kanavien valintaan.