Näin viestit tohtorintutkinnostasi itsenäisesti 

Täältä saat vinkkejä siiihen, missä kanavissa ja millä tavoin voit itse viestiä tohtorintutkinnon tarkastus- ja väitöstilaisuudestasi.

Tunnista omat verkostosi ja hyödynnä niitä

Käy läpi omat verkostosi, jotka ensisijaisesti ovat kiinnittyneet tutkimusaiheeseesi ja eniten hyötyisivät tuloksista. Mitkä ovat ne aktiiviset yhteisöt, joissa itse olet läsnä?

Kun olet kirjoittanut uutisen, voit tarjota sitä sisällöksi esimerkiksi omien verkostojesi

  • sähköpostilistoille
  • uutiskirjeisiin
  • nettisivuille
  • blogeihin (esimerkiksi ammattiliitot, yhdistykset, tutkijaverkostot tai etujärjestöt)

Kerro ja vinkkaa medialle

Ellei viestinnän kanssa ole muusta sovittu, voit lähettää juttuvinkin tai tiedotteen toimittajakontakteillesi ja/tai verkostoillesi. Valitse huolellisesti tutkimusaiheeseesi ja itsellesi sopivat kohderyhmät. Henkilökohtainen juttuvinkki on usein tehokkain tapa. 

Panosta selkeään otsikkoon ja ytimekkääseen leipätekstiin. Ota huomioon uutisen kirjoittamisen erityispiirteet ja medioiden uutiskriteerit kuten ajankohtaisuus ja yleinen merkittävyys. Vastaa selkokielisesti ja ymmärrettävästi siihen, mitä tapahtuu/tapahtui, missä, milloin, kenelle, kuka, miten ja miksi ja mitä seurauksia tutkimuksella ja sen tuloksilla on. Muista olla liikkeellä hyvissä ajoin.

Kerro myös yliopiston viestinnälle tutkintoosi tai tutkimukseesi liittyen tehdyistä haastatteluista ja muista mediaosumista. Jaamme niitä mielellämme yliopiston sosiaalisen median kanavissa.

Kerro sosiaalisessa mediassa

Hyödynnä omia sosiaalisen median kanaviasi. Kerro tilaisuudestasi ja projektistasi aktiivisesti niissä kanavissa, missä muutenkin olet. Julkaise kanavan mukaisella tavalla sille yleisölle, joka sinulla siellä on.  

Jos sinulla on oma blogi, kerro siellä tutkimuksen vaiheista ja viime hetken tunnelmista ennen tarkastustilaisuutta ja vinkkaa viestinnälle julkaisemistasi teksteistä. 

Muista myös “elämä tohtorintutkinnon jälkeen”: sosiaalisessa mediassa voit inspiroida yleisöä myös ”hetki tilaisuuden jälkeen/miltä nyt tuntuu/mitä seuraavaksi” -tunnelmilla.  

Tee tilaisuudesta Facebook-tapahtuma ja kutsu yliopisto/akatemia siihen rinnakkaisjärjestäjäksi.

Visuaaliset materiaalit kuntoon!

Ota tutkimustasi esitellessäsi avuksi Taideyliopiston yhteiset viestinnän tukimateriaalit kuten logot ja erilaiset tiedostopohjat. Linkit Taideyliopiston logot ja ilmeen mukaisiin Word- ja PowerPoint-pohjiin löydät Artsista.

Tutustu Taideyliopiston brändiohjeisiin. Löydät sieltä muun muassa vinkkejä selkeän ja saavutettavan tekstin kirjoittamiseen.

Kerro omin sanoin ja kuvin Taideyliopiston kanavissa

Kirjoita blogiteksti tutkimuksestasi. Viestintäyksiköt auttavat löytämään oikean Taideyliopiston blogin ja konsultoivat julkaisussa ja jakelussa.

Ehdota viestintään MyDay- tai Takeover-sisällön tekemistä yliopiston Instagram-kanaviin. Esittele arkea tutkintosi äärellä, kerro mistä olet innoissasi tai mitä oivalluksia työn kautta on syntynyt. Ole oma itsesi – persoonallinen ote toimii parhaiten. Tutustu takeover-ohjeeseen! 

Taideyliopiston viestintä tekee toimittamiesi tietojen perusteella tarkastustilaisuudesta tapahtuman verkkosivujen tapahtumakalenteriin. Toimita tarkastustilaisuutesi tiedot viestintään yleisten ohjeistusten mukaisesti. Huolehdi sitä ennen niiden oikeellisuudesta ja käy tiedot läpi opintojesi vastuullisella ohjaajalla. Jos tietoihin tulee päivityksiä, ota viipymättä yhteyttä viestintään. 

Jaa eteenpäin linkkejä yliopiston kanavissa julkaistuihin materiaaleihin.

Ota matalalla kynnyksellä yhteyttä viestintään, jos haluat sparrausapua viestien muotoiluun tai kanavien valintaan!