Kuvataiteen tohtoriohjelman aiemmat opetussuunnitelmat

Kuvataiteen tohtoriohjelman 1.8.2018 ja 1.8.2022 voimaan astuneet opetussuunnitelmat.

Taideyliopiston Kuvataideakatemian tohtoriopinnot antavat valmiudet ja mahdollisuuden taiteellisen tutkimuksen itsenäiseen ja luovaan tekemiseen. Taiteellinen tutkimus on monialaista taiteilija- ja taidelähtöistä tutkimusta. KuvAn tohtoriohjelmasta valmistuu kuvataiteen taiteilija-tutkijoita.

Taiteilija-tutkijat kehittävät ja uudistavat taiteita, niiden tekemistä, tutkimista ja opettamista. He käyvät monimuotoista ja kriittistä vuoropuhelua yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa. Alojensa erityisasiantuntijoina he tekevät taidetta sekä tuottavat taiteen käytäntöihin perustuvaa tietoa, taitoa ja ymmärrystä, jota voidaan hyödyntää ja soveltaa sekä taiteissa että muilla yhteiskunnan aloilla. Taideyliopiston tohtorikoulutus edistää taiteilija-tutkijoiden kykyä soveltaa kehittämäänsä osaamista taiteilijoina, tutkijoina, pedagogeina ja asiantuntijoina.

Opetussuunnitelma 1.8.2022

Kuvataideakatemia, Kuvataiteen tohtorin tutkinto 1.8.2022 alkaen: Sisällöt ja osaamistavoitteet.
AN 1.6.2021, hyväksytty Johtokunnassa 31.8.2021.

Tavoitetutkinnon rakenne

Taideyliopiston Kuvataideakatemian Kuvataiteen tohtoriohjelman tavoitetutkinto on Kuvataiteen tohtorin tutkinto (KuT). Se on laajuudeltaan 240 opintopistettä, mikä vastaa neljän vuoden täyspäiväisiä opintoja. Tutkinnon voi suorittaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Kuvataiteen tohtorin tutkinto koostuu kuvataiteen tohtorin opinnäytteestä ja kuvataidealan jatko-opinnoista:

K-Jo Kuvataiteen tohtorin opinnäyte 170 op

K-Ji Kuvataidealan jatko-opinnot 70 op

  • K-Ji-10 Taiteellisen Tutkimuksen seminaarit 46 op
    • K- Ji-11 Teemaseminaarit 14 op
    • K-Ji-12 Tutkimusseminaari 8 op
    • K-Ji-13 Opinnäytepiiri 2 op
    • K-Ji-14 Metodiopinnot 6 op
    • K-Ji-15 Kirjoittaminen 8 op
    • K-Ji-18 Välietappiseminaari 4 op
    • K-Ji-17 Taiteellisen tutkimuksen esittämiskäytännöt 2 op
  • K-Ji-20 Tutkimusvalmiudet 14 op
    • K-Ji-21 Perehdytysjakso 1 op
    • K-Ji-22 Konferenssiesiintyminen 2 op
    • K-Ji-23 Symposium 5 op
    • K-Ji-24 Julkaiseminen 4 op
    • K-Ji-25 Taiteen ja tutkimuksen etiikka 2 op
    • K-Ji-26 Yleiset tutkijantaidot 2 op
  • K-Ji-30 Valinnaiset opinnot 10 op

Tutkinnon osaamistavoitteet

Kuvataiteen tohtorin tutkinnon yleiset osaamistavoitteet ovat kuvattuna tässä. Jatko-opintojen ja opinnäytteen tarkemmat sisällöt ja osaamistavoitteet on kuvattu tämän osion jälkeen omien otsikkojensa alla.

Kuvataiteen tohtorin tutkinnon suorittanut henkilö on tutkimusalueensa asiantuntija, joka:

• osaa tehdä itsenäistä taiteellista tutkimusta
• osaa toteuttaa perusteltuun suunnitelmaan nojaavan taiteellisen tutkimusprojektin
• osaa kriittisesti arvioida taiteellisen tutkimusprosessin vaiheita ja lopputuloksia sekä osallistua asiantuntevasti tutkimusaiheeseensa liittyviin yhteiskunnallisiin ja tutkimuksellisiin keskusteluihin
• osaa dokumentoida taiteellisen tutkimuksen prosesseja ja viestiä tutkimuksesta eri konteksteissa
• tunnistaa alalleen tärkeitä ja ajankohtaisia ilmiöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti
• kykenee soveltamaan omaksumaansa tietoa sekä toimimaan taiteen ja taiteellisen tutkimuksen parissa suunnitelmallisesti, perehtyneesti ja luovasti
• osaa toimia yhteistyössä oman alansa ja muiden alojen asiantuntijoiden kanssa
• ymmärtää oman toimintansa eettiset ulottuvuudet tutkimus- ja taidekonteksteissa ja toimii oikeudenmukaisesti ja vastuuntuntoisesti

K-Ji Kuvataidealan jatko-opinnot 70 op

K-Ji-10 Taiteellisen Tutkimuksen seminaarit 46 op

Sisältö: Opintokokonaisuus koostuu useista erilaisista temaattisista seminaareista, ja se on pääsääntöisesti tarkoitettu suoritettavaksi kahden ensimmäisen vuoden aikana. Poikkeuksena opinnäytepiiri, joka voi kuulua myös opintojen loppuvaiheeseen.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava tutustuu monipuolisesti taiteelliseen tutkimukseen konteksteihin. Hän perehtyy erilaisiin taiteelliseen tutkimukseen sovellettavissa oleviin menetelmiin ja raportointikeinoihin. Hän tuntee taiteellisen sekä kokeellisen ja käytäntöperustaisen tutkimuksen lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä luovasti omassa tutkimuksessaan. Lisäksi hän kykenee kehittämään tutkimukselleen sopivaa lähestymistapaa ja argumentoimaan sen puolesta. Hän perehtyy dokumentointi- ja raportointitekniikoihin ja kirjoittamiseen tutkimuksensa edellyttämillä tavoilla. Hän kykenee luomaan tutkimuksen kannalta mielekkäitä taiteellisia järjestelyjä.

K- Ji-11 Teemaseminaarit 14 op

Sisältö: Teemaseminaarit muodostavat vuosittain painotuksiaan muuttavan ja toisistaan riippumattomista seminaareista koostuvan opintojakson, jossa taiteellista tutkimusta tarkastellaan laajemmassa kulttuurisessa kontekstissa.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava tutustuu taiteelliseen tutkimukseen liittyviin ontologisiin, epistemologisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksenasetteluihin. Hän tuntee teorian- ja käsitteenmuodostuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä omassa tutkimuksessaan. Lisäksi hän ymmärtää oman taiteellisen tutkimusongelmansa yhteyden taiteen tutkimukseen ja muihin tutkimusaloihin.

K-Ji-12 Tutkimusseminaari 8 op

Sisältö: Tutkimusseminaari on opintojakso, jossa kukin tohtorikoulutettava järjestää noin kerran lukuvuodessa seminaaritilanteen, joka liittyy suoraan hänen omaan tutkimustyöhönsä ja esittelee sen etenemistä. Seminaarissa käydään ryhmässä läpi tutkimukseen sisältyviä uusia taiteellisia ja kirjallisia osia. Kriittisen ryhmätyöskentelyn esiin tuoma palaute syventää ja edistää opiskelijan tutkimusta. Tutkimusseminaariin osallistuvat pääsääntöisesti myös ohjaaja(t) sekä mahdolliset ulkopuoliset asiantuntijat tohtorikoulutettavan kutsumina. Opintokokonaisuuden suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tutkimusseminaariin vähintään kahden vuoden ajan. Suoritukseen voi sisällyttää myös osallistumisen tutkimuspäiville.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • osaa jäsennellysti esitellä tutkimuksensa etenemistä ja tuoda yhteiseen vertaiskeskusteluun sen akuutteja hankauskohtia
  • osaa aktiivisesti hakea palautetta omalle tutkimukselleen ja antaa kollegoilleen vertaispalautetta
  • osaa suhteuttaa taiteellisen työskentelynsä elementtejä tutkimuksensa kokonaisuuteen

K-Ji-13 Opinnäytepiiri 2 op

Sisältö: Opinnäytepiiri on vertaistukiryhmä, jonka avulla osallistujat voivat edistää omaa kirjoitusprosessiaan. Tämä opintojakso sijoittuu opinnäytekokonaisuuden kokoamisvaiheeseen.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • osaa jäsennellä laajoja kirjallisia kokonaisuuksia
  • osaa aktiivisesti hakea palautetta opinnäytekokonaisuuden jäsentelyyn
  • osaa kriittisesti kommentoida kollegojensa tutkimukseen sisältyvää kirjoitusta
  • saa valmiuksia analysoida kirjoittamista prosessina ja luovana toimintana

K-Ji-14 Metodiopinnot 6 op

Sisältö: Praktikum-muotoinen opintojakso perehdyttää tohtorikoulutettavaa taiteellisen tutkimuksen kannalta keskeisiin taiteen käytäntöjen ja menetelmällisten kokeilujen välisiin yhteyksiin ja kysymyksiin. Osallistujat luovat taiteellisia tutkimusjärjestelyjä oman
tutkimuksensa selkeästi rajatuista aiheista jaettavaksi, koeteltavaksi ja kriittisesti keskusteltavaksi vertaisyhteisössä. Kokeelliset järjestelyt tai harjoitteet voivat toimia opinnäytekokonaisuuden taiteellisten osien testauspaikkana tai ne voivat käsitellä tiettyjä selvennystä vaativia aiheita, komponentteja tai kysymyksiä. Samalla selvitetään tapoja jäsentää ja ilmaista taiteellisen tutkimuksen metodologisia työkaluja, käsitteitä ja ongelmia. Opintojaksoon voi sisällyttää myös jonkin erityisalan metodiopintoja.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • ymmärtää taiteellisen tutkimuksen tiedonmuodostukseen liittyvien taiteen käytäntöjen ja menetelmällisten ongelmien ja ratkaisujen välisiä yhteyksiä
  • perehtyy alan metodologiaan liittyvään kansainväliseen käsitteistöön ja keskusteluun
  • tuntee taiteellisen tutkimuksen ja nykytaiteen kontekstien kannalta relevantteja ja keskeisiä ajankohtaisia menetelmällisiä lähestymistapoja ja käsitteitä, ja osaa hyödyntää niitä omalle tutkimukselleen mielekkäällä tavalla
  • perehtyy taiteelliseen tutkimukseen liittyviin epistemologisiin ja menetelmällisiin lähestymistapoihin ja tunnistaa niiden kytkentöjä laajempaan monialaiseen tutkimuskenttään ja yhteiskuntaan

K-Ji-15 Kirjoittaminen 8 op

Sisältö: Kirjoittamisen opintojakso tukee itsenäistä taiteellisen tutkimuksen tekemistä osana tutkimusyhteisöä. Opintojen eri vaiheissa tohtorikoulutettava perehtyy erilaisiin tutkimuksellisen ja luovan kirjoittamisen käytäntöihin ja tekniikoihin.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • ymmärtää, miten käsitteet toimivat suhteessa taiteen tekemiseen sekä hallitsee niiden muodostamisen ja johdonmukaisen käytön
  • perehtyy akateemisen kirjoittamisen reunaehtoihin ja käytänteisiin ja osaa soveltaa niitä omassa tutkimuksessaan.
  • tutustuu luovan kirjoittamisen avaamiin mahdollisuuksiin taiteellisen tutkimuksen alalla ja hahmottaa kirjoittamisen myös taiteellisen tutkimuksen menetelmänä

K-Ji-18 Välietappiseminaari 4 op

Sisältö: Opintojakso on suunnattu tohtoriopintojensa puoliväliin edenneille tohtorikoulutettaville. Se toteutetaan intensiiviseminaarina, jossa käydään läpi kunkin tohtorikoulutettavan jo toteuttamat opinnäytteen osat ja laaditaan suunnitelma opinnäytekokonaisuuden loppuunsaattamiseksi. Seminaariin kuuluu opinnäytekokonaisuuden jäsentelyyn liittyvä ennakkotehtävä.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • osaa esitellä oman tutkimuksensa eri osien välisiä suhteita
  • osaa hahmottaa ja eritellä tutkimuksensa ongelmakohtia ja hakea ratkaisuja niihin
  • osaa tehdä opinnäytekokonaisuuden loppuunsaattamista edistäviä päätöksiä
  • osaa täsmentää tutkimukseensa liittyviä dokumentaatiostrategioita

K-Ji-17 Taiteellisen tutkimuksen esittämiskäytännöt 2 op

Sisältö: Opintojakso antaa valmiudet taiteellisen tutkimuksen esittämiskäytäntöjen kriittiseen tarkasteluun, kehittelyyn ja soveltamiseen. Opintojakso kannustaa pohtimaan oman tutkimuksen edistämiseen sen eri vaiheissa soveltuvia tutkivan taiteen esittämisen käytäntöjä joko tietyn laajemman kokonaisuuden tai yksityiskohtaisemman fragmentaarisen osion testaaminen muodossa. Opintojakson puitteissa kehitetään ja käydään kriittistä keskustelua erilaisista tutkimuksen esittämisen tavoista ja niihin liittyvistä järjestelyistä kuten näyttely, taidetutkimustapahtuma, ekspositio, artikkeli, interventio, studiosta tai harjoitustilasta ulos valuvat prosessit ja muut julkisen esittämistavan individuaalit ja kollektiiviset muodot sekä niiden yhdistelmät.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • perehtyy erilaisiin taiteellisen tutkimuksen esittämiskäytäntöihin ja oppii kehittelemään ja yhdistelemään niitä oman tutkimuksensa kannalta mielekkäillä tavoilla
  • tunnistaa tutkimuksensa eri vaiheissa sen edistämiseen hyödyllisiä julkisen esittämisen formaatteja, tapoja ja kokeellisia järjestelytapoja
  • tunnistaa tutkimuksensa julkisen esittämisen yhteydessä saadun vertais- ja muun palautteen hyötyjä ja osaa suhteuttaa palautetta kriittisesti omaa tutkimustaan jalostavalla tavalla

K-Ji-20 Tutkimusvalmiudet 14 op

Sisältö: Opintokokonaisuuden opinnot ovat pakollisia. Ne on pääsääntöisesti tarkoitettu suoritettavaksi kahden ensimmäisen vuoden aikana lukuun ottamatta symposiumia, jonka voi suorittaa myös opintojen loppuvaiheessa.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava saa perusvalmiudet toimia monialaisissa tutkijayhteisöissä sekä harjaantuu taiteellisen tutkimuksen tekoon vuorovaikutuksessa alansa kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Tohtorikoulutettava osaa käydä akateemista keskustelua ja toteuttaa taiteellisen tutkimuksen tapahtumia. Hän osaa hakeutua oman tutkimuksensa kannalta olennaisiin yhteyksiin. Hän osaa ohjatusti laatia julkaisukelpoisen taiteellisen tutkimuksen tutkimusesittelyn. Opintokokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot toteutetaan luentoina, seminaareina, työpajoina ja itsenäisenä työskentelynä.

K-Ji-21 Perehdytysjakso 1 op

Sisältö: Opintojen alkuun sijoittuva perehdytysjakso (orientaatioviikko) antaa valmiudet tohtoriopintojen suorittamiseen Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa. Perehdytysjakso antaa valmiudet hahmottaa tohtorikoulutuksen kokonaisuutta opetuksen sisältöjen ja omien opintojen edistämisen kannalta sekä osana Taideyliopiston ja oman tohtorikoulutusohjelman vertaisyhteisöä.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • osaa toimia osana TaiYn ja KuvAn toimintaympäristöä ja tutkijayhteisöä
  • ymmärtää tutkinnon tavoitteet, tutkintovaatimukset ja opetusohjelman, ja osaa laatia itselleen henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS)
  • tuntee KuvAn käytännöt ja toimintaperiaatteet
  • osaa hyödyntää opinto- ja tutkimustukipalveluja
  • osaa etsiä tietoa ja edistää opintojaan itsenäisesti
  • tuntee tutkimuksen rahoittajatahot ja osaa hakea rahoitusta väitöstutkimukselleen
  • tuntee Taideyliopiston eettiset ohjeet ja osaa hakea tietoa tutkimuseettisistä periaatteista
  • perehtyy Research Catalogue -alustan käyttöön tutkimuksensa edistämistä, julkista esittämistä ja esitarkastusprosessia varten

K-Ji-22 Konferenssiesiintyminen 2 op

Sisältö: Tohtorikoulutettava tutustuu akateemisen keskustelun käytänteisiin esittelemällä omaa tutkimustaan alan konferenssissa tai symposiumissa.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • tuntee alansa keskeiset konferenssit
  • tuntee taiteellisen tutkimuksen konferenssin esityskäytäntöjä
  • osaa hakea konferensseihin, budjetoida ja rahoittaa osallistumisensa
  • osaa rakentaa ja pitää konferenssiesityksen
  • kykenee luomaan itselleen merkityksellisiä kontakteja ja verkostoja
  • osaa julkaista alustuksensa konferenssijulkaisussa

K-Ji-23 Symposium 5 op

Sisältö: Tohtorikoulutettava suunnittelee, koordinoi ja toteuttaa omaan tutkimukseensa liittyvän symposiumin.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • osaa järjestää ja koordinoida akateemisen symposiumin
  • osaa aktiivisesti osallistua akateemiseen keskusteluun
  • osaa luoda ja ylläpitää tutkimustaan tukevia kontakteja

K-Ji-24 Julkaiseminen 4 op

Sisältö: Tohtorikoulutettava julkaisee omaan tutkimukseensa liittyvän kokonaisuuden jossain sopivassa tutkimusjulkaisussa. Julkaisu voi olla kirjoitettu artikkeli, monimediainen ekspositio tai toimitustyö.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • osaa tehdä julkaisuehdotuksen ja laatia tutkimusjulkaisun
  • tuntee alansa keskeiset vertaisarvioidut julkaisukanavat ja niihin liittyvät tutkimukselliset kriteerit
  • tuntee vertaisarviointiprosessin ja ymmärtää sen merkityksen tutkimukselle
  • osaa vastaanottaa kriittistä palautetta ja edistää tutkimustyötään

K-Ji-25 Taiteen ja tutkimuksen etiikka 2 op

Sisältö: Opintojakso järjestetään Taideyliopiston yhteisinä kursseina. Taideyliopistossa etiikan opintovalikoimaan kuuluu taiteen ja tutkimuksen etiikan kurssi (2 op), tutkimusetiikan verkkokurssi (1 op) sekä muita kursseja. KuvAn tohtorikoulutettaville sekä taiteen että tutkimuksen etiikan opinnot ovat pakollisia, sillä etiikan kysymykset ja
sisällöt ovat aluekohtaisia ja monitahoisia.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • tietää, mitä on hyvä tieteellinen käytäntö
  • tietää, mitä on vilppi ja plagiointi tutkimuksessa ja osaa toimia niitä kohdatessaan
  • osaa hakea ennakkoarviointia Taideyliopiston Eettiseltä toimikunnalta
  • hahmottaa, miten tekijyydestä voidaan sopia toisten tutkijoiden, taiteilijoiden ja yhteistyökumppanien kanssa
  • hahmottaa taiteeseen ja tutkimukseen liittyviä eettisiä arvoja ja keskusteluja ja niiden monitahoisuutta
  • tunnistaa taide- ja yliopistopolitiikkaan liittyviä valtasuhteita
  • tunnistaa omaan tutkimukseensa liittyviä eettisiä kysymyksiä
  • tunnistaa erilaisia tapoja luoda ja edistää eettisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullista taidetta ja tutkimusta

K-Ji-26 Yleiset tutkijantaidot 2 op

Sisältö: Opintojakso antaa käytännön valmiuksia tutkijana toimimiseen tutkijanuran eri vaiheissa. Kokonaisuus syventää valmiuksia tiedon hankintaan, aineistonhallintaan, tietosuojakysymyksiin, tutkimusviestintään sekä perehdyttää tiivistelmän ja konferenssi- tai taidetutkimustapahtuman ehdotuksen laatimiseen sekä tietosuojakysymyksiin. Opintojakso antaa valmiuksia tunnistaa tutkijanuran eri vaiheisiin liittyviä erityiskysymyksiä ja suhteuttaa oman jaksamisen rajoja mielekkäällä tavalla. Opintojakso sisältää soveltavia käytännön harjoitteita ryhmätyöskentelymuodossa. Opintojakso järjestetään osittain yhdessä Taideyliopiston muiden akatemioiden kanssa. Samalla se on eri akatemioiden tohtorikoulutettaville yksi luontevista opintojen alkuvaiheen kohtaamisen ja yhteisönmuodostuksen paikoista.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • hallitsee tutkijantyössä tarpeelliset käytännölliset perusvalmiudet
  • hahmottaa tutkijanuran eri vaiheita ja niihin liittyviä erityiskysymyksiä
  • osaa etsiä lähdeaineistoa eri tiedonhankinnan kanavista
  • tunnistaa tietosuojakysymyksiin liittyvät haasteet ja ratkaisuja niihin
  • osaa laatia tutkimuksestaan tiiviin kuvauksen tietyssä kontekstissa
  • osaa viestiä yleistajuisesti omasta tutkimuksestaan
  • hallitsee keinoja suhteuttaa oman jaksamisen rajoja tutkijan työssä toimimiseen mielekkäällä tavalla
  • tunnistaa tutkijayhteisö(llisyyde)n merkityksen

K-Ji-30 Valinnaiset opinnot 10 op

Sisältö: Opintokokonaisuus koostuu tohtoriopiskelijan omaa tutkimusta tukevista valinnaisista opinnoista.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava

  • täydentää osaamistaan perehtymällä tutkimusaihettaan tukeviin erityisaloihin ja/tai oman tutkimuksensa kannalta perusteltujen tekniikoiden tai välineiden käyttöön
  • tuntee oman tutkimuksensa kannalta keskeiset kontekstit ja osaa itsenäisesti hankkia niitä syventävää tietoa
  • tuntee alansa ajankohtaisen taiteellisen ja teoreettisen keskustelun
  • osaa soveltaa valitsemiaan teorioita ja ajankohtaisen taiteellisen keskustelun sisältöjä oman tutkimusaiheensa käsittelyyn
  • kehittää valmiuksiaan harjoittaa taiteellista tutkimusta jollakin muulla tärkeäksi katsotulla tavalla

K-Jo Kuvataiteen tohtorin opinnäyte 170 op

Sisältö: Kuvataiteen tohtorin opinnäytekokonaisuus koostuu taiteellisesta osasta ja siihen liittyvästä kokoavasta kirjallisesta osasta. Opinnäytekokonaisuuden rakenne on joustava ja skaalautuva. Tämä tarkoittaa sitä, että sen osien suhteellinen painoarvo ja kokonaismäärä voi vaihdella tapauskohtaisesti. Opinnäytekokonaisuuden itsenäisiä osia voidaan julkaista erikseen tohtoriopintojen aikana. Tässä mielessä Kuvataiteen tohtorin opinnäytekokonaisuus vertautuu rakenteeltaan artikkelimuotoiseen väitöskirjaan. Opinnäytekokonaisuus on suunniteltava vastaamaan laajuudeltaan 170 opintopistettä. Opinnäytekokonaisuuden tarkempi kuvaus löytyy alta.

Osaamistavoitteet: Tohtorikoulutettava ymmärtää kuvataidetta syvällisesti ja osaa analysoida, artikuloida ja kontekstualisoida taiteellisia tutkimusasetelmia kriittisesti.

Kuvataiteen tohtorin opinnäytteen kuvaus

Kuvataiteen tohtorin opinnäytekokonaisuuden tulee osoittaa tutkimusalueen syvällistä ymmärrystä ja kykyä analysoida, artikuloida ja kontekstualisoida taiteellisia tutkimusasetelmia. Se koostuu taiteellisista osista sekä kirjallisesta osasta, joiden keskinäiset suhteet voivat vaihdella tapauskohtaisesti, kuitenkin niin että niiden laajuus on yhteensä 170 op. Hyväksytyn tutkimussuunnitelman perusteella opinnäyte voi koostua myös yksinomaan kirjallisesta tutkimuksesta.

Taiteelliset osat voivat olla taidenäyttelyitä, näyttelykuratointeja, yksittäisiä taideteoksia tai kokeellisia järjestelyjä sekä niiden artikulointia, käsitteellistämistä ja teoretisointia. Opinnäytteen taiteellisten osien tulee olla esitarkastettuja ja julkisesti esitettyjä.

Kirjallinen osa suhteutuu taiteellisiin osiin ja perustelee tutkimuksen toteuttamistapaa ja tavoitteita suhteessa alan muuhun tutkimukseen ja käytäntöihin. Kirjallisen osan suositeltava laajuus on 50–250 liuskaa (liuska = 2000 merkkiä välilyönteineen). Kirjallisen osan voi toteuttaa monografiana tai artikkelimuotoisena, jolloin se koostuu 2–4 vertaisarvioidusta tutkimusjulkaisusta ja niitä kokoavasta yhteenvedosta (15–30 liuskaa). Kirjallinen osa voi olla verkkojulkaisu tai muu monimediainen kokonaisuus.

Opinnäytteeseen voi sisältyä yhteisjulkaisuja tai -projekteja. Tällöin opinnäytekokonaisuuteen tulee kuitenkin sisältyä tohtoriopiskelijan itsensä laatima kokoava yhteenveto, jossa eritellään opinnäytteen tekijän oma näkökulma ja rooli kussakin osaprojektissa. 

Opinnäyte voidaan julkaista suomen, ruotsin tai englannin kielellä. Esitarkastukseen annettavan opinnäytteen kielen tulee olla sama kuin lopullisen tarkastettavan julkaisun. Tätä kieltä käytetään pääsääntöisesti myös tarkastustilaisuudessa.

Opinnäyte on sähköisesti arkistoitavissa oleva julkaisu, josta käyvät ilmi opinnäytekokonaisuuden kaikki osat. Opinnäytteestä voi tehdä myös painetun version. 

Opetussuunnitelma 1.8.2018

Alla on kuvattu 1.8.2018 voimaan astunut opetussuunnitelma eli silloisen termistön mukaisesti tutkintovaatimukset.

Alla on ohjeet siirtymäsäännöstä 1.8.2022 voimaan astuneeseen opetussuunnitelmaan. Otathan huomioon, että enää ei ole mahdollista siirtyä vuoden 2018 opetussuunnitelmasta vuoden 2022 opetussuunnitelmaan, vaan vanhoja opetussuunnitelmia noudattavien tohtoriopiskelijoiden tulee viimeistään 31.7.2026 siirtyä noudattamaan näitä opetussuunnitelmia uudempaa opetussuunnitelmaa.

Tavoitetutkinto ja sen rakenne

Kuvataiteen tohtorin tutkinto (KuT)

K-Jo Kuvataiteen tohtorin opinnäyte: 170 op

K-Ji Kuvataidealan jatko-opinnot: 70 op

  • K-Ji 10 Taiteellisen tutkimuksen seminaarit 46 op
    • K-Ji 11 Teemaseminaari 16 op
    • K-Ji 12 Tutkijaseminaarit 8 op
    • K-Ji 13 Opinnäytepiiri 4 op
    • K-Ji 14 Metodiopinnot 8 op
    • K-ji 15 Kirjoittaminen 8 op
    • K-Ji 16 Taiteellisen tutkimuksen rajapinnat 2 op
  • K-Ji-20 Tutkimusvalmiudet 14 op
    • K-Ji-21 Perehdytysjakso 1 op
    • K-Ji-22 Konferenssiesiintyminen 2 op
    • K-Ji-23 Symposium 5 op
    • K-Ji-24 Julkaisu 4 op
    • K-Ji-25 Tutkimusetiikka 2 op
  • K-Ji-30 Valinnaiset opinnot 10 op

Taideyliopiston Kuvataideakatemian Kuvataiteen tohtoriohjelman tavoitetutkinto on Kuvataiteen tohtorin tutkinto (KuT). Se on laajuudeltaan 240 op, mikä vastaa 4 vuoden täyspäiväisiä opintoja.

Kuvataiteen tohtorin tutkinto koostuu kuvataiteen tohtorin opinnäytteestä (170 op) ja kuvataidealan jatko-opinnoista (70 op). Jatko-opintoihin sisältyy pakollisia opintokokonaisuuksia yhteensä 60 op ja valinnaisia opintoja 10 op (ks. alla).

Tutkinnon osaamistavoitteet

Kuvataiteen tohtorin tutkinnon suorittanut henkilö on tutkimusalueensa asiantuntija, joka:

  • osaa tehdä itsenäistä taiteellista tutkimusta
  • osaa toteuttaa perusteltuun suunnitelmaan nojaavan taiteellisen tutkimusprojektin
  • osaa kriittisesti arvioida taiteellisen tutkimusprosessin vaiheita ja lopputuloksia sekä käydä tutkimusaiheeseensa liittyvää akateemista vuoropuhelua
  • osaa dokumentoida taiteellisen tutkimuksen prosesseja ja viestiä tutkimuksesta eri konteksteissa
  • tunnistaa alalleen tärkeitä ja ajankohtaisia ilmiöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti
  • kykenee soveltamaan omaksumaansa tietoa sekä toimimaan taiteen ja taiteellisen tutkimuksen parissa suunnitelmallisesti, perehtyneesti ja luovasti
  • osaa toimia yhteistyössä oman alansa ja muiden alojen asiantuntijoiden kanssa
  • ymmärtää tutkimuksen ja oman toimintansa eettiset ulottuvuudet ja toimii oikeudenmukaisesti ja vastuuntuntoisesti

K-Jo Kuvataiteen tohtorin opinnäyte (170 op)

Kuvataiteen tohtorin opinnäyte voi sisältää taidenäyttelyitä, näyttelykuratointeja, yksittäisiä taideteoksia, taiteellisia prosesseja tai kokeellisia järjestelyjä sekä niiden artikulointia, käsitteellistämistä ja teoretisointia. Tyypillisesti opinnäyte koostuu yhdestä tai useammasta kuvataiteellisesta osasta (yhteensä enintään 140 op) ja kirjallisesta osasta (30-170 op). Näiden lisäksi opinnäytekokonaisuudesta on laadittava sähköisesti arkistoitavissa oleva dokumentaatio. Taiteelliset osat ovat julkisia taiteellisia tutkimustuotoksia. Kirjallinen osa on kuvataiteellisille osille rinnakkainen osa, joka perustelee tutkimuksen toteuttamistapaa ja tavoitteita suhteessa alan muuhun tutkimukseen ja käytäntöihin. Harkinnanvaraisesti opinnäyte voi koostua yksinomaan kirjallisesta tutkimuksesta.

Opinnäytetyön tulee osoittaa tutkimusalueen syvällistä ymmärrystä ja kykyä analysoida, artikuloida ja kontekstualisoida taiteellisia tutkimusasetelmia kriittisesti. Kun opinnäytetyö koostuu erikseen esitarkastetuista kuvataiteellisista osista ja kirjallisesta osasta, on kirjallisen osan suositeltava laajuus 50-250 liuskaa (liuska = 2000 merkkiä välilyönteineen). Jos opinnäytetyö on kokonaan kirjallinen, on sen suositeltava laajuus 150-250 liuskaa. Kirjallisen osan voi toteuttaa monella tavalla: monografiana, verkkojulkaisuna tai muuna monimediaisena kokonaisuutena. Se voi olla myös artikkelimuotoinen, jolloin se koostuu vähintään kolmesta vertaisarvioidusta tutkimusjulkaisusta ja niitä kokoavasta yhteenvedosta (15-30 liuskaa).

Opinnäytetyöhön voi sisältyä myös yhteisjulkaisuja tai -projekteja, mikäli tohtoriopiskelijalla on niissä selkeä itsenäinen osuus. Opinnäytekokonaisuudesta tulee käydä ilmi tutkimuksen tavoitteet, menetelmät, rakenne ja tulokset. Opinnäyte voidaan julkaista suomen, ruotsin tai englannin kielellä tai akateemisen neuvoston päätöksestä muulla kielellä. Esitarkastukseen annettavan opinnäytteen kielen tulee olla sama kuin lopullisen tarkastettavan julkaisun. Tätä kieltä käytetään pääsääntöisesti myös tarkastustilaisuudessa.

Kuvataiteellisten ja kirjallisten osien opintopisteet määritellään tapauskohtaisesti suhteessa aiheen käsittelyyn sekä osien määrään ja laajuuteen siten, että kirjallisen osan osuus on 30-170 op. ja taiteellisten osien osuus vastaavasti enintään 140 op.

K-Ji Kuvataidealan jatko-opinnot (70 op)

K-Ji-10 Taiteellisen tutkimuksen seminaarit (46 op)

Tämä kokonaisuus koostuu useista erilaisista temaattisista seminaareista, ja se on pääsääntöisesti tarkoitettu suoritettavaksi kahden ensimmäisen vuoden aikana. Poikkeuksena opinnäytepiiri, joka voi kuulua myös opintojen loppuvaiheeseen.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija tutustuu monipuolisesti taiteelliseen tutkimukseen tutkimusalana. Hän perehtyy erilaisiin taiteelliseen tutkimukseen sovellettavissa oleviin menetelmiin ja raportointikeinoihin. Hän tuntee taiteellisen sekä kokeellisen ja käytäntöperustaisen tutkimuksen lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä luovasti omassa tutkimuksessaan. Lisäksi hän kykenee kehittämään tutkimukselleen sopivaa lähestymistapaa ja argumentoimaan sen puolesta. Hän perehtyy dokumentointi- ja raportointitekniikoihin ja kirjoittamiseen tutkimuksensa edellyttämillä tavoilla. Hän kykenee luomaan tutkimuksen kannalta relevantteja taiteellisia järjestelyjä.

K-Ji-11 Teemaseminaarit (16 op)

Teemaseminaarit muodostavat vuosittain painotuksiaan muuttavan monitaiteisen ja -tieteisen kokonaisuuden, jossa taiteellista tutkimusta tarkastellaan laajemmassa kulttuurisessa kontekstissa.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija tutustuu taiteelliseen tutkimukseen liittyviin ontologisiin, epistemologisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksenasetteluihin. Hän tuntee teorian- ja käsitteenmuodostuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä omassa tutkimuksessaan. Lisäksi hän ymmärtää oman taiteellisen tutkimusongelmansa yhteyden taiteen tutkimukseen ja muihin tutkimusaloihin.

K-Ji-12 Tutkijaseminaarit (8 op)

Kukin opiskelija järjestää noin kerran lukuvuodessa työskentelyseminaarin, joka liittyy suoraan hänen omaan tutkimustyöhönsä ja esittelee sen etenemistä. Seminaarissa käydään ryhmässä läpi tutkimukseen sisältyviä uusia osioita. Kriittisen ryhmätyöskentelyn esiin tuoma palaute syventää ja edistää opiskelijan tutkimusta. Työskentelyseminaarissa ovat läsnä ohjaaja(t) sekä mahdolliset ulkopuoliset asiantuntijat. Opintokokonaisuuden suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tutkijaseminaariin vähintään kahden vuoden ajan. Suoritukseen voi sisällyttää myös osallistumisen tutkimuspäiville.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • osaa jäsennellysti esitellä tutkimuksensa etenemistä
  • osaa aktiivisesti hakea palautetta tutkimukselleen
  • osaa suhteuttaa taiteellisen työskentelynsä elementtejä tutkimuksensa kokonaisuuteen

K-Ji-13 Opinnäytepiiri

Opinnäytetyön laatimisen aikana opiskelija osallistuu opinnäytepiiriin, joka toimii vertaistukiryhmänä opinnäytteen loppuunsaattamisessa.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • osaa jäsennellä laajoja kirjallisia kokonaisuuksia
  • osaa aktiivisesti hakea palautetta opinnäytekokonaisuuden jäsentelyyn
  • osaa kriittisesti kommentoida kollegojensa tutkimukseen sisältyvää kirjoitusta – saa valmiuksia analysoida kirjoittamista prosessina ja luovana toimintana

K-Ji-14 Metodiopinnot (8 op)

Tämä opintokokonaisuus perehdyttää taiteellisen tutkimuksen kannalta relevantteihin metodologisiin kysymyksiin.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • ymmärtää taiteellisen tutkimuksen tiedonmuodostukseen liittyviä ongelmia ja ratkaisuja
  • tuntee alaan liittyvän kansainvälisen käsitteistön ja keskustelun
  • tuntee taiteelliselle tutkimukselle ajankohtaisia teoreettisia lähestymistapoja ja osaa soveltaa niitä omalle tutkimukselleen sopivalla tavalla
  • tuntee kotimaisen taiteellisen tutkimuksen kehityshistorian ja ajankohtaiset haasteet
  • tuntee taiteellisen tutkimuksen keskeiset kanavat ja foorumit
  • tuntee tieteellisen teorianmuodostuksen perusteet ja taiteelliseen tutkimukseen liittyvät ontologiset, epistemologiset ja yhteiskunnalliset ongelmat
  • osaa hyödyntää nykytaiteen kontekstien kannalta keskeisiä käsitteitä oman tutkimuksensa artikuloimisessa

K-Ji-15 Kirjoittaminen (8 op)

Opintojen eri vaiheissa opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimuksellisen kirjoittamisen käytäntöihin.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • ymmärtää miten käsitteet toimivat sekä hallitsee niiden muodostamisen ja johdonmukaisen käytön
  • ymmärtää akateemisen kirjoittamisen reunaehdot ja käytännöt
  • tutustuu luovan kirjoittamisen avaamiin mahdollisuuksiin taiteellisen tutkimuksen alueella

K-Ji-16 Taiteellisen tutkimuksen rajapinnat (2 op)

Tämä opintokokonaisuus perehdyttää opiskelijan taiteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja taiteilija-tutkijan toimijuuden eri ulottuvuuksiin.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • ymmärtää taiteilija-tutkijan yhteiskunnallisen toimijuuden eri ulottuvuuksia
  • tuntee kuvataiteen tutkimukselle keskeisiä ajattelijoita, teorioita ja filosofisia suuntauksia
  • ymmärtää oman taiteellisen tutkimuksen kytkökset lähitieteisiin
  • osaa sijoittaa oman tutkimuksensa taiteellisen tutkimuksen monitaiteiseen kenttään
  • kykenee osallistumaan nykytaidetta koskevaan teoreettiseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun

K-Ji-20 Tutkimusvalmiudet (14 op)

Tämän kokonaisuuden opinnot (14 op) ovat pakollisia, ja ne on pääsääntöisesti tarkoitettu suoritettavaksi kahden ensimmäisen vuoden aikana lukuun ottamatta symposiumia, jonka voi suorittaa myös opintojen loppuvaiheessa.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija saa perusvalmiudet toimia monitaiteisessa ja -tieteisessä tutkijayhteisössä sekä harjaantuu taiteellisen tutkimuksen tekoon vuorovaikutuksessa alansa kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Tohtoriopiskelija osaa käydä akateemista keskustelua ja toteuttaa taiteellisen tutkimuksen tapahtumia. Hän osaa hakeutua oman tutkimuksensa kannalta olennaisiin akateemisiin yhteyksiin. Hän osaa ohjatusti laatia julkaisukelpoisen taiteellisen tutkimuksen tutkimusesittelyn. Opintokokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot toteutetaan luentoina, seminaareina, työpajoina ja itsenäisenä työskentelynä.

K-Ji-21 Perehdytysjakso (1 op)

Suoritustapa: Osallistuminen perehdytysviikkoon ja siihen liittyvien tehtävien tekeminen.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • osaa toimia osana TaiYn ja KuvAn toimintaympäristöä ja tutkijayhteisöä
  • ymmärtää tutkinnon tavoitteet, tutkintovaatimukset ja opetusohjelman, ja osaa laatia itselleen henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS)
  • tuntee KuvAn käytännöt ja toimintaperiaatteet
  • osaa hyödyntää opinto- ja tutkimustukipalveluja
  • osaa etsiä tietoa ja edistää opintojaan itsenäisesti
  • tuntee tutkimuksen rahoittajatahot ja osaa hakea rahoitusta väitöstutkimukselleen
  • toimii hyvien tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti

K-Ji-22 Konferenssiesiintyminen (2 op)

Suoritustapa: Esiintyminen konferenssissa tai symposiumissa.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • tuntee alansa keskeiset konferenssit
  • osaa hakea konferensseihin, budjetoida ja rahoittaa osallistumisensa
  • osaa rakentaa ja pitää konferenssiesityksen
  • kykenee luomaan itselleen merkityksellisiä kontakteja ja verkostoja
  • osaa julkaista alustuksensa konferenssijulkaisussa

K-Ji-23 Symposium (5 op)

Suoritustapa: Opiskelija ideoi ja järjestää julkisen symposiumin, jonka päämääränä on välittää omaan tutkimusalueeseen liittyvää uutta kuvataiteellista tietoa. Symposiumiin voi sisältyä esimerkiksi julkaisun tuottaminen, näyttelyn järjestäminen tai muunlainen yhteistyössä tuotettu oheistoiminta tai -tapahtuma. Harkinnanvaraisesti symposiumin voi korvata vähintään kolmella kansainvälisellä konferenssiesiintymisellä.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • osaa järjestää ja koordinoida akateemisen symposiumin
  • osaa aktiivisesti osallistua akateemiseen keskusteluun
  • osaa luoda ja ylläpitää tutkimustaan tukevia kontakteja

K-Ji-24 Julkaisu (4 op)

Suoritustapa: Julkisen tutkimusesittelyn laatiminen.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • osaa tehdä julkaisuehdotuksen ja laatia tutkimusjulkaisun
  • tuntee alansa keskeiset vertaisarvioidut julkaisukanavat ja niihin liittyvät tutkimukselliset kriteerit
  • tuntee vertaisarviointiprosessin ja ymmärtää sen merkityksen tutkimukselle
  • osaa vastaanottaa kriittistä palautetta ja edistää tutkimustyötään

K-Ji-25 Tutkimusetiikka (2 op)

Tutkimusetiikan osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • tietää, mitä on hyvä tieteellinen käytäntö
  • tietää, mitä on vilppi ja plagiointi tutkimuksessa ja osaa toimia niitä kohdatessaan
  • osaa hakea ennakkoarviointia Taideyliopiston Eettiseltä toimikunnalta
  • hahmottaa, miten tekijyydestä voidaan sopia toisten tutkijoiden, taiteilijoiden ja yhteistyökumppanien kanssa
  • hahmottaa taiteeseen ja tutkimukseen liittyviä eettisiä arvoja ja keskusteluja
  • tunnistaa taide- ja yliopistopolitiikkaan liittyviä valtasuhteita
  • tunnistaa omaan tutkimukseensa liittyviä eettisiä kysymyksiä
  • tunnistaa erilaisia tapoja luoda ja edistää eettisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullista taidetta ja tutkimusta

K-Ji-30 Valinnaiset opinnot (10 op)

Tämä kokonaisuus koostuu tohtoriopiskelijan omaa tutkimusta tukevista valinnaisista opinnoista, joita opiskelija voi suorittaa esimerkiksi JOO-opintoina tai lukupiireissä. Tähän kokonaisuuteen voi sisällyttää myös omaa tutkimusta tukevaa opetustoimintaa. Laajuus enintään 10 op.

Osaamistavoite: Tohtoriopiskelija

  • täydentää osaamistaan perehtymällä tutkimusaihettaan tukeviin erityisaloihin ja/tai oman tutkimuksensa kannalta perusteltujen tekniikoiden tai välineiden käyttöön
  • tuntee oman tutkimuksensa kannalta keskeiset kontekstit ja osaa itsenäisesti hankkia niitä syventävää tietoa
  • tuntee alansa ajankohtaisen taiteellisen ja teoreettisen keskustelun
  • osaa soveltaa valitsemiaan teorioita ja ajankohtaisen taiteellisen keskustelun sisältöjä oman tutkimusaiheensa käsittelyssä
  • kehittää valmiuksiaan harjoittaa taiteellista tutkimusta jollakin muulla tärkeäksi katsotulla tavalla

Lisätiedot

  • Minna Luomala

    Suunnittelija, Opintopalvelut Kuvataideakatemia, Kuvataideakatemia
    +358504018630
    minna.luomala@uniarts.fi