Kirjoita blogia tai päivitä Taideyliopiston Instagramia
Oletko kiinnostunut kertomaan opinnoistasi, taiteellisista projekteistasi, tai muuten vain opintojesi arjesta muille? Voit kirjoittaa Taideyliopiston blogiin tai tehdä Instagram-takeoverin Taideyliopiston tilillä. Entä harkitsetko podcastin perustamista? Lue ohjeemme sisällöntuotantoon.
Blogiohje
Taideyliopiston viestintä ylläpitää blogialustaa blogit.uniarts.fi, johon yliopiston opiskelijat, opettajat ja henkilökunta ovat tervetulleita kirjoittamaan opinnoista, tutkimuksesta tai taiteen ajankohtaisista ilmiöistä.
Opiskelijoille pääasialliset blogisarjat ovat:
- suomenkielinen Taideopiskelijan elämää: https://blogit.uniarts.fi/blogit/taideopiskelijan-elamaa/
- ja englanninkielinen Life of an art student: https://blogit.uniarts.fi/en/blogs/life-of-an-art-student/.
Valmiin kirjoituksen voit lähettää viestinnän yhteyshenkilöllesi, joka julkaisee kirjoituksen blogissa. Jos olet kiinnostunut kirjoittamaan blogiin useammin kuin kerran, voit saada tunnukset ja perehdytyksen blogialustalla julkaisemiseen (WordPress) viestinnältä.
Ideoita blogisisällöiksi
- “Näin teet” – vinkkisi pääsykokeisiin, portfolion tai motivaatiokirjeen tekoon
- Listat – viimeisimmät taidekokemuksesi, tärppisi opiskelijoiden esityksiin, konsertteihin tai näyttelyhin, parhaat kahvilat Helsingissä, …
- Kysymys ja vastaus -haastattelu – haastattele kanssaopiskelijaa, mentoria tai opettajaa, tai muuta sinua inspiroivaa henkilöä
- Pohdinta / itsetutkiskelu – mieleenpainuvimmat asiat kurssista, vierailusta, työpajasta, …
- Tapahtumien jälkipuinti
- Arvostelut
- Mielipiteet
- Kurkistus kulissien taakse – millaista on valmistautua omaan esitykseen, konserttiin tai näyttelyyn
Instagram takeover -ohje
Takeoverin tarkoitus
Takeoverissa opiskelija tai ryhmä opiskelijoita saa yliopiston Instagram-tilin haltuunsa määrätyksi ajaksi, pisimmillään viikoksi. Takeoverin tarkoituksena on tuoda esiin opiskelun arkea ja taiteellista toimintaa välittömämmin ja visuaalisesti, opiskelijoiden omasta näkökulmasta.
Yliopiston viralliset Instagram-tilit
Taideyliopiston viestintä ylläpitää kolmea Instagram-tiliä:
- @uniartshelsinki – Taideyliopiston yhteinen tili, jonka pääasiallisena kielenä on englanti. Voit tehdä takeoverin myös muilla kielillä.
- @sibeliusacademy – Sibelius-Akatemian täysin englanninkielinen tili.
- @kuvatila.uniarts – Kuvataideakatemian näyttelyiden englanninkielinen tili.
Takeover-ohje: uniartshelsinki
Ensimmäinen postaus
Aloita takeover esittelemällä itsesi / Aloittakaa esittelemällä itsenne.
Toteuta haluamallasi tavalla Q&A-sessio, jossa vastaat kysymyksiin:
- Kerro kuka olet, mitä opiskelet ja millä vuosikurssilla olet
- Miten päädyit opiskelemaan Taideyliopistoon?
- Mikä ennakkoluulo sinulla oli opinahjoosi liittyen ja mitä ajattelet siitä nyt?
- Mikä on parasta opinnoissasi?
- Minkä parissa työskentelet juuri nyt / Mikä inspiroi sinua juuri nyt? (Jos takeoverisi ajoittuu taiteelliseen projektiisi, kuten näyttelyyn, konserttiin tai esitykseen, kerro mitä olet tekemässä ja miten se liittyy opintoihisi.)
Vastaa vähintään kahteen ensimmäiseen ja valitse yksi tai kaikki lopuista.
Ideoita toteutustavoiksi:
- Story-sarja, jossa voit vastata kysymyksiin tekstinä ja kuvina, tai videopätkinä. Lisääthän kuvan itsestäsi, kun esittäydyt.
- Reel, jossa vastaat annettuihin kysymyksiin. Lisää reel story-puolelle, älä julkaise feedissä.
- Ryhmä: Reel, jossa haastattelette toisianne kysymällä edellämainitut kysymykset. Lisätkää se story-puolelle, älkää julkaisko feedissä.
Sisällytä aloitus-storyyn takeover-gif, jonka saat ladattua Instagramin gif-työkalusta hakusanalla ”uniartshelsinki”. Niitä on monenlaisia ja voit soveltaa niitä vapaasti. Voit käyttää niitä myös kaikissa muissa story-postauksissasi.
Lyhyempikestoinen takeover: ”My day”
Jos takeover-jaksosi kestää vain 1-2 päivää, kerro mistä päiväsi taideopiskelijana koostuu. Voit kertoa arjestasi tiheämpään tahtiin story-puolella ja sisällyttää pienetkin arjen askareet. Voit pyrkiä myös vuorovaikutteisuuteen Instagram-seuraajien kanssa järjestämällä esimerkiksi ”Ask me anything” -tuokion. Esimerkkiä voit katsoa Rong-Ci:ltä täältä: https://www.instagram.com/stories/highlights/17926541597552460/.
Ideoita videosisällöiksi
Instagram suosii Tiktokin tapaan lyhyitä videoita. Alla listattuina teemoja, meemejä tai somessa kiertäneitä haasteita, jotka tarjoavat inspiraatiota omaan sisällöntuotantoosi. Suosi videoissa neliö- tai pystyformaattia.
- What my parents think I do – What I actually do
- “Expectation vs. Reality”
- “How it started – How it’s going”
- 1 second video journal. Kyseinen sovellus kokoaa tekemäsi yhden sekunnin videot yhdeksi videokoosteeksi. Päätä vaikka takeover-jaksosi, tai jokainen takeover-päivä videoyhteenvetoon, jossa on koottuna yhden sekunnin videopätkiä edesottamuksistasi.
Muita ohjeita
- Kerro esittelyssäsi, millä kielellä tulet tekemään päivityksiä
- Julkaise sisältöjä vain stories-puolella, älä feedissä.
- Tuo rohkeasti oma äänesi esiin päivitysten takana ja tee omalla tyylilläsi! Voit myös kannustaa seuraajia esittämään kysymyksiä opinnoistasi esim. Story-puolen poll-/Q&A-toiminnallisuuden avulla. Näin takeoverilla saadaan tuotua vaihtelua siihen perinteiseen tiedottavampaan tyyliin, jota viestinnässä käytämme.
- Huomioithan, että viestintä (joka hallinnoi tiliä) saattaa julkaista muita asioita takeoverisi aikana. Pyrimme kuitenkin antamaan opiskelijalle julkaisurauhan ja käytämme pääasiassa pysyvää feediä jos joudumme julkaisemaan takeoverin aikana. Muistathan siis käyttää aina #takeover-hashtagia omissa julkaisuissasi, jotta ne erottuvat hallinnon tekemistä.
- Jos haluat, voit mainita takeoveristasi myös omilla sometileilläsi ja päinvastoin, siis jakaa henkilökohtaisen ig-tilisi esittelypostauksessasi.
- Kiinnitä huomiota kuvien laatuun (ei pikselöityneitä tai tärähtäneitä kuvia, ellei se ole tarkoituksellista).
- Älä julkaise samanaikaisesti Facebookissa, vaikka Instagram sitä ehdottaakin. Yliopiston Facebook-tilille on oma julkaisusuunnitelmansa.
- Ethän jaa puoluepoliittista, uskonnollista, tai ihmisryhmiä tai yksilöitä loukkaavaa sisältöä. Kunnioitathan tekijänoikeuksia ja henkilöiden yksityisyyttä, jos kuvissasi esiintyy muita ihmisiä tai teoksia. Pidätämme oikeuden poistaa loukkaavan tai epäasiallisen sisällön.
Takeover-ohje: sibeliusacademy
Tervetuloa tuottamaan sisältöä meidän kaikkien yhteiseen Instagramiin! Haluamme sen avulla tuoda esiin opiskelun arkea ja juhlaa sekä opiskelijoiden taiteellista toimintaa.
Näin pääset alkuun
Tunnukset lähetetään sinulle 1-2 arkipäivää ennen takeoverisi alkua. Varmistathan heti ne saatuasi, että tunnukset toimivat.
- SibAn Instagramissa kaikki sisältö on englanniksi.
- Viestinnän yhteyshenkilösi lähettää sinulle kirjautumistiedot ensimmäisen Takeover-päiväsi aamuna
- Julkaise sisältöjä vain stories-puolella, älä feedissä.
- Sisällytä aloitus-storyyn takeover-gif, jonka saat ladattua Instagramin gif-työkalusta hakusanalla ”uniartshelsinki”. Niitä on monenlaisia ja voit soveltaa niitä vapaasti. Voit käyttää niitä myös kaikissa muissa story-postauksissasi. Esittele itsesi (tai ryhmänne) ytimekkäästi kuvatekstissä kertomalla taiteentekemisestäsi ja suhteestasi Sibelius-Akatemiaan.
- Julkaise sisältöjä stories-puolella päivittäin.
- SibAn viestintätiimi lisää takeoverin päätteeksi luomasi sisällöt SibAn tilin highlights nostoihin, joten älä tee uutta highlights nostoa
Näin tuotat sisältöä
- Tee rohkeasti omalla tyylilläsi! Voit esimerkiksi kannustaa seuraajia esittämään kysymyksiä opinnoistasi tai esityksestäsi.
- Esimerkkejä sopivista kuvaustilanteista: vapaa-aika, harjoitukset, keskustelut opettajien kanssa, hetkeä ennen -backstage tunnelmat, opiskelun arki!
- Jos haluat, voit mainita takeoveristasi myös omilla sometileilläsi ja päinvastoin, siis jakaa henkilökohtaisen ig-tilisi esittelypostauksessasi.
- Käytä kaikissa sisällöissä ainakin hashtageja #takeover #sibeliusacademy #uniartshelsinki ja halutessasi myös muita, esim. #musiclover #symphonyorchestra #jazz #bts (behind the scenes).
- Huomioithan, että viestintä saattaa julkaista muita sisältöjä takeoverisi aikana.
Kysymyksiä? Ota yhteyttä viestinnän suunnittelija Riikka Hänniseen (riikka.hanninen@uniarts.fi).
Storyjen päivittämien: kuvatila.uniarts
Kuvataideakatemian näyttelyiden tilillä @kuvatila.uniarts ei toteuteta varsinaisia takeovereita, mutta opiskelijat pääsevät päivittämään tilin Instagram-storya oman näyttelyvalvontavuoron aikana. Viestintä lähettää ohjeet storyjen päivittämiseen sähköpostitse työryhmälle muutamaa päivää ennen näyttelyn avautumista. Lisäksi ohjeet löytyvät tulostettuna Kuva/Tilan näyttelyvalvojan kansiosta.
Podcastit
Ennen kuin luot uuden podcastin, kannattaa sen aihe, elinkaari ja julkaisutiheys miettiä tarkkaan. Jos sinulla on idea uudesta podcastista, Taideyliopiston viestintä kuulee siitä mielellään ja tarvittaessa auttaa idean jatkokehittämisessä.
Pohdi seuraavia asioita ennen podcastin toteuttamista
- Minimimäärä julkaistavia jaksoja on kolme
- Pohdi, onko haluamasi sisältö podcast-sisältöä vai toimisiko jokin muu formaatti ehkä paremmin.
- Tee podcastisi kustannuslaskelma ja kirjaa myös muut tarvittavat resurssit (tarvittavat henkilöstöresurssit, ajankäyttö jne.). Mieti, onko resursseja myös maksettuun markkinointiin. Huomioithan, että viestintä ei osallistu podcastin tuottamiseen kuten vieraiden etsimiseen, tilojen varaamiseen tai teknisiin kysymyksiin tai kustannuksiin.
Kirjoita oman podcastisi konsepti- ja sisältösuunnitelma, jossa vastaat ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on podcastisi tarkoitus/sanoma?
- Minkä pituinen on keskimääräinen jakso? Suositus on, että julkaistaan ”useammin ja lyhyempiä jaksoja”.
- Mikä on podcastisi kohderyhmä, kenelle sitä tehdään? Mitkä olisivat kuulijan tarpeet tai mahdolliset kysymykset? Minkälaisia ovat kuuntelutilanteet?
- Montako jaksoa tehdään ja mitkä ovat jaksojen aiheet tai teemat? Suunnittele etukäteen vähintään kolmen jakson teema ja sisältö. Mieti myös, voitko äänittää useamman jakson lyhyellä aikavälillä, vaikka julkaisutahti olisikin pitempi.
- Miten huolehdit podcastisi teknisestä laadusta? Missä tilassa ja minkälaisella laitteistolla aiot äänittää ja miten toteutat jälkieditoinnin? Podcastin kuuntelijat osaavat odottaa riittävää laatutasoa huomioiden esimerkiksi monenlaiset kuuntelutilanteet.
- Millä aikavälillä jaksoja julkaistaan? On hyvä pyrkiä säännölliseen julkaisurytmiin ja aikatauluun, jotta kuulijat tietävät myös odottaa uutta jaksoa aina tiettynä ajankohtana.
- Mieti podcastillesi osuva nimi. Hyvä nimi on houkutteleva ja naseva mutta samalla kertoo ehkä jo, mitä podcastiltä voi odottaa.
- Mikä on podcastin formaatti (haastattelu, co-hostien keskustelu, käsikirjoitettu, uutislähetys, opetuksellinen, käsikirjoitettu fiktio?)
Kun olet miettinyt vastauksia näihin kysymyksiin, kirjaa ne podcastisi konsepti- ja sisältösuunnitelmaksi ja toimita se Taideyliopiston viestintään. Viestintä käy suunnitelman kanssasi läpi ja keskustelee podcastin käytännön julkaisemisesta ja näkyvyydestä.
Kun nauhoitat podcastiä…
- Esittele podcastin aluksi sen tekijät ja kuvaile lyhyesti, mikä juuri tämä podcast on ja mitä sen sisällöltä voi odottaa.
- Tee rohkeasti omalla tyylilläsi mutta kuulijat huomioiden
- Muista jälkityöt ja editointi. Leikkauspöydällä voi tehdä paljonkin podcastin sujuvuuden parantamiseksi, mutta kaikkea ei voi korjata jälkikäteen. Ota nauhoitusvaiheessa rohkeasti uusintaottoja tarvittaessa.
- Vaikka lukisitkin valmiista käsikirjoituksesta, muista luontevuus keskustelun sävyssä ja puhetyylissä.
- Pysy asiassa ja annetuissa aikaraameissa; vältä jaarittelua ja sisäpiirivitsejä. Älä aliarvioi kuulijaa vaan ota hänet mukaan tilanteeseen.
Mistä kuulijat?
- Pidä huoli, että podcastin tekoon osallistuvat jakavat sisältöä omissa kanavissaan
- Viestintä miettii suunnitelmasi perusteella sopivat Taideyliopiston kanavat podcastisi näkyvyydelle.
Palkkiot sisällöntuotannosta
Instagram takeover -palkkio
Opiskelijoille maksetaan takeover-viikosta palkkiota, jonka suuruus on 50e / henkilö silloin kun takeover-päivittäjiä on 1-2 henkilöä. Jos päivittäjiä on enemmän, jaetaan 100e päivittäjien kesken. Yhden päivän takeover-palkkio on 30e.
Palkkiota haetaan sähköisellä lomakkeella, jonka saat viestinnän yhteyshenkilöltäsi. Pyydä palkkiolinkki yhteyshenkilöltäsi, kun takeover on ohi. Palkkiomaksua varten Taideyliopiston palkanlaskenta tarvitsee myös palkkionsaajan verokortin. Liitä se mukaan sähköiseen lomakkeeseen, kun haet ensimmäistä kertaa palkkiota yliopistolta.
Huomioithan, että palkkiota ei voi hakea etukäteen.
Blogipalkkio
Opiskelijoille maksetaan blogikirjoittamisesta 40e / blogijulkaisu. Palkkiota haetaan sähköisellä lomakkeella, jonka saat viestinnän yhteyshenkilöltäsi. Pyydä palkkiolinkki yhteyshenkilöltäsi, kun kirjoitus on julkaistu. Palkkiomaksua varten Taideyliopiston palkanlaskenta tarvitsee myös verokortin. Liitä se mukaan sähköiseen lomakkeeseen, kun haet ensimmäistä kertaa palkkiota yliopistolta. Huomioithan, että palkkiota ei voi hakea etukäteen.
Yhteystiedot
Kaikissa kysymyksissä ja ideoissa voit olla yhteydessä viestintään.