Itsenäisen taiteellisen työn ohjeet Kuvataideakatemiassa

Itsenäinen taiteellinen työskentely on opiskelijan itsensä suunnittelemaa ja toteuttamaa työtä, jota voi tehdä yksin tai osana ryhmää ja johon saa tukea opettajilta ja työmestareilta.

Itsenäinen taiteellinen työskentely

Itsenäinen taiteellinen työskentely on olennainen osa kuvataiteilijan koulutusta. Taiteellisen työn kautta opiskelija kehittää omaa ilmaisuaan ja oppii työskentelynsä edellyttämiä prosesseja, työskentelytapoja ja välineitä. Taiteelliseen työhön sisältyy erilaisten materiaalien ja tekniikoiden kokeilua, teosten suunnittelua ja luonnostelua, aineiston etsimistä sekä muuta prosessiin liittyvää tutkimista.

Kuvataideakatemian opetuksessa taiteellista prosessia tuetaan ja seurataan opettajien ohjauksessa. Taiteellinen työskentely hahmotellaan yhdessä omaopettajan kanssa, ja sen edistymistä seurataan taiteellisen työn seminaareissa ja työhuonekäynneillä.

Suorittaminen

Itsenäinen taiteellinen työskentely on opiskelijan itsensä suunnittelemaa ja toteuttamaa työtä, jota voi tehdä yksin tai osana ryhmää ja johon saa tukea opettajilta ja työmestareilta.

Taiteellinen työskentely hahmotellaan etukäteen lukukauden alussa oman vastuuopettajan kanssa HOPS-keskustelussa. Opiskelija voi painottaa eri lukukausina eri tyyppistä opiskelua; toisinaan hän voi keskittyä kurssimuotoiseen opiskeluun ja jonain lukukautena itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn

Seuranta

Taiteellisen työn toteutumista seurataan sitä tiiviimmin, mitä enemmän opiskelija aikoo suorittaa itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on tavattava omaa vastuuopettajaansa vähintään kahdesti lukukaudessa, mikäli hän suorittaa itsenäistä taiteellista työskentelyä. Työskentelyä tukevat myös kurssit sekä muiden opettajien tarjoamat työhuonekäynnit.

Teknistä apua saa opetusalueiden työmestareilta ja erilaisilta klinikoilta. Mikäli itsenäistä taiteellista työskentelyä on tarkoitus suorittaa yli 15 op/lukukausi, on opettajia tavattava työhuonekäynneillä vähintään kolme kertaa lukukauden aikana. Opiskelijat sopivat tapaamiset opettajien kanssa.

Mikäli työ on vasta suunnitteluvaiheessa, opiskelija voi kirjoittaa työskentelystään, näyttää luonnoksia tai kuvailla prosessia muulla tavoin. Taiteellisesta työskentelystä on suositeltavaa pitää työskentelypäiväkirjaa. Myös työhuonekäynneistä suositellaan kirjoittamaan muistiinpanoja, ja opettaja voi myös pyytää opiskelijaa kirjoittamaan hänelle jälkikäteen ajatuksia ohjauksesta.

Opintopisteiden määrä

Kandidaatin opinnoista enintään 98 op voi suorittaa itsenäisenä taiteellisena työskentelynä, josta saadut opintopisteet sijoitetaan opintosuoritusrekisterissä vapaasti valittavien opintojen kokonaisuuteen. Maisterin opinnoista pakollisina opintoina on suoritettava 15 op itsenäistä taiteellista työskentelyä ja lisäksi opiskelija voi suorittaa itsenäistä taiteellista työskentelyä enintään 33 op vapaasti valittavina opintoina.

Yhteen lukukauteen voi sisältyä itsenäistä taiteellista työskentelyä enintään 28 op, mutta tällaisia lukukausia voi sisältyä opintoihin vain 1−2, jotta myös muut pakolliset opinnot tulevat suoritetuiksi. Suositeltava itsenäisen työn määrä lukukaudessa on 10−20 op.

Työhuonekäynnit Kuvataideakatemiassa

Mikä työhuonekäynti on?

ltsenäinen taiteellinen työ on olennainen osa kuvataiteen kandidaatin ja maisterin opetussuunnitelmia. Työhuonekäynnin tarkoitus on tukea itsenäisen taiteellisen työn kehittymistä ja taiteilijaksi kasvamista.

Työhuonekäynti on 45 minuutin pituinen keskusteluun perustuva opetustilanne, ellei toisin sovita. Työhuonekäynnilla opettaja/vierailija ja opiskelija tapaavat opiskelijan taiteellisen työn tai prosessin äärellä. Opiskelijalla on mahdollisuus esittää keskeneräisiä ja/tai valmiita teoksia ja saada niistä palautetta.

Työhuonekäynnin tavoitteet

Työhuonekäynnin tavoitteena on avata ja tutkia yhdessä opiskelijan työn lähtökohtia sekä tukea opiskelijaa yksilöllisesti taiteellisessa ajattelussa ja pitkäjänteisessä työskentelyssa. Opiskelijaa ohjataan itsenäisen taiteellisen työn ja identiteetin jäsentamiseen ja kehittämiseen. Keskustelut voivat myös tukea yksilöllisen opintopolun suunnittelua. Opettajan tehtävänä on kannustaa opiskelijaa ja keskustella rakentavasti taiteellisesta työskentelystä ja teosten etenemisestä.

Työhuonekäynti mahdollistaa opiskelijan itsenäisen taiteellisen työskentelyn hienovaraisen ja analyyttisen pohtimisen seka työskentelyn asettamisen laajempiin viitekehyksiin. Taideteosten äärella keskusteltaessa pyritään tulkitsemaan ja avaamaan taideteoksiin liittyviä merkityksiä. Opettajan avoin asenne opiskelijan työhön mahdollistaa kokeilut ja antaa tilaa ei-tietämiselle.

Työhuonekäynneillä noudatetaan Taideyliopiston eettisiä periaatteita. Työhuonekaynnin herkän vuorovaikutustilanteen yhteydessä eettisten periaatteiden noudattaminen on erityisen tärkeää. Tutustu periaatteisiin ennen työhuonekäyntiä erityisesti pedagogisen vuorovaikutuksen osalta.

Muistettavaa opiskelijalle

Muista olla ajoissa paikalla. Jos et pääse paikalle, muista ilmoittaa ja perua ajoissa, jotta joku toinen voi käyttää varaamasi ajan. Valmistaudu työhuonekäyntiin miettimälla mistä teoksista ja/tai taiteeseen liittyvistä ajatuksista haluaisit keskustella. Jos et tunne opettajaa ennalta, lyhyt tutustuminen hänen taiteelliseen ja/tai muuhun työskentelyynsä voi olla hyödyksi. On suositeltavaa tehdä muistiinpanoja työhuonekäynnin aikana käsitellyistä asioista.

Opintopisteiden antaminen

Itsenäistä taiteellista työskentelyä arvioidaan lukukausittain kullakin opetusalueella opintopistekierroksen tai vastaavan yhteydessä. Itsenäisen taiteellisen työskentelyn arviointi perustuu opiskelijan toimittamaan itsearvioon sekä opettajien arvioon opiskelijan henkilökohtaisesta kehittymisestä.

Arvioinnin pohjaksi opiskelijoiden tulee valmistella pdf, johon sisältyy:

  • Kuvallinen ja sanallinen dokumentaatio lukukauden aikana tehdystä itsenäisestä taiteellisesta työskentelystä, mukaan lukien taustatutkimus ja muu näkymätön työ (kuten luettu kirjallisuus, luennot, näyttelyt).
  • Opiskelijan arvio oman taiteellisen työskentelyn kehityksestä ja opituista asioista.
  • Lyhyt raportti lukukauden työhuonekäynneistä. Mikäli itsenäistä taiteellista työskentelyä on tarkoitus suorittaa yli 15 op/lukukausi, on työhuonekäyntejä otettava vähintään kolme lukukauden aikana. Näistä osa on oltava omalta opetusalueelta.
  • Kooste osallistumisesta kursseille ja siten suoritetut opintopisteet, sekä opiskelijan oma arvio itsenäiseen taiteelliseen työhön käytetystä ajasta opintopisteinä (1 op vastaa 27 tunnin työskentelyä osaamistavoitteiden saavuttamiseksi). Opintojen eteneminen aikataulussa edellyttää noin 30 opintopisteen suorittamista / lukukausi.